מילון מושגים

מילון מושגים

דוד חשמל – דוד לחימום מים המופעל בעזרת גוף חימום חשמלי .

דוד שמש –  דוד לחימום מים בעזרת אנרגיה סולארית ( קרני השמש ) וחלק  מתוך מערכת סולארית  שתפקידו לאגור את המים החמים. בכל דוד מותקן גוף חימום חשמלי לחימום המים כאשר החימום על ידי קרני השמש אינו מספיק

דוד מחליף חום – בדרך כלל  משמש דוד מחליף חום לדוד חימום מים בעזרת אנרגיה סולארית         ( קרני השמש ) בדומה  לדוד שמש  וחלק  מתוך מערכת סולארית  שתפקידו לאגור את המים החמים.

בכל דוד מחליף חום  יש יחידה נוספת ( צינור ספיראלי ) בו זורם נוזל המתחמם מאנרגיית השמש  שתפקידו העברת חום למים שבתוך הדוד .

המים שבתוך מחליף החום והמים הנמצאים בדוד  הם  שתי מערכות מים נפרדות.

ורק הצינור בא במגע עם המים שבדוד ומחמם אותם.

בכל דוד מותקן גוף חימום חשמלי לחימום המים כאשר החימום על ידי קרני השמש אינו מספיק .

קולט שמש – חלק מתוך מערכת סולארית  שתפקידו להמיר קרינה ישירה של השמש לאנרגיית חום. הקולט מורכב ממערכת צינורות דרכם עוברים  מים. למערכת צינורות אלו מוצמד לוח קליטה שחור שתפקידו לקלוט את קרינת השמש, כתוצאה מכך לוח הקליטה מתחמם. חום זה מועבר אל מערכת הצינורות וממערכת הצינורות אל המים הזורמים בתוכם.

מערכת חימום סולארית – מערכת המנצלת את האנרגיה הסולארית (אנרגיית השמש) לחימום מים, ומורכבת בבסיסה מדוד שמש או דוד מחליף חום ,קולט ומערכת צינורות המקשרים בין הדוד לקולט.

תרמוסיפוניות – אמצעי ותופעה פיזיקאלית תרמודינמית של הסעת נוזל, העברת חום ויצירת סיחרור ללא משאבה.

במערכת תרמוסיפונית המים המתחממים בקולט זורמים אל חלקו העליון של הדוד,

מכיוון של-מים חמים צפיפות נמוכה יותר ממים קרים, המים החמים צפים מעל המים הקרים.

לכן המים הקרים נמצאים בתחתית הדוד והמים החמים בחלקו העליון .

המים הקרים זורמים מתחתית הדוד אל תחתית הקולט. המים מתחממים בקולט צפים ועולים במעלה הקולט וזורמים חזרה אל הדוד. כך נוצרת תנועה מחזורית (סירקולציה) של המים בין הדוד לקולט.

שסתום בטחון – אביזר בטיחותי חיצוני המורכב על הדוד במטרה להגן על הדוד מהתבקעות כתוצאה מלחץ מוגבר. כאשר הלחץ בדוד מגיע ל – 8 בר שסתום הביטחון נפתח ופורק את הלחץ בדוד (בדומה למנגנון בסיר לחץ)

שסתום אל חוזר – אביזר חיצוני המורכב על הדוד  במטרה להגן על הדוד מהתרוקנות המים הנמצאים בתוכו כתוצאה מהפסקת מים .

שסתום צללית – אביזר חיצוני המורכב על דוד במערכת סולארית כשהדוד נמוך מקצהו העליון של הקולט ומונע חזרה של מים חמים מהדוד אל הקולט כתוצאה מתופעה פיזיקלית הנקראת תרמוסיפוניות הפוכה, בה המים החמים זורמים אל הקולט ומתקררים וכך גורמים להתקררות המים בדוד.

מאיץ חום – יחידה המורכבת בתוך הדוד התוחמת כמות מוגבלת של מים סביב גוף החימום ותפקידה לגרום לחימום מואץ של אותה כמות מים מוגבלת. יחידה זו כוללת צינור צר וארוך המוביל את מנת המים שהתחממה אל קצהו העליון של המיכל. יחידה זו מורכבת רק בדודי שמש  המותקנים במצב עמידה.

פלאנ'ג – סט רכיבים לדוד הכולל: פלטת מתכת אליה מותקן גוף חימום ובית תרמוסטט +יחידת מאיץ חום + אטם גומי לפלטה.

גוף חימום – יחידה במערכת החשמלית של הדוד הממירה את אנרגית החשמל לאנרגיית חום, ותפקידה לחמם את המים במיכל (בדומה לקומקום מים חשמלי)

תרמוסטט – יחידה במערכת החשמלית של הדוד המחוברת בעזרת חיווט אל גוף החימום ותפקידה לבקר על טמפרטורת המים. כאשר טמפרטורת המים מגיעה ל- ° 60 צלזיוס יחידה זו גורמת לניתוק גוף החימום מהזנה חשמלית ובכך עוצרת את פעולת החימום.

תרמוסטט דיפרנציאלי – יחידת בקרת טמפרטורה שתפקידה לבקר את הטמפרטורה הנמדדת בכניסה לקולט וביציאה ממנו. כל עוד מתקיים הפרש (דיפרנציאל) טמפרטורות הגדול.

מ – °7  צלזיוס, התרמוסטט ייתן פקודה למשאבת הסיחרור לפעול.

משאבת סחרור – יחידת הסחרור תפקידה ליצור סיחרור מאולץ של המים בין הקולט והדוד או מחליף חום.

בויילר  – כינוי לדוד  שמש  או  דוד חשמל  בויילר היא מילה לועזית שהשתרשה אצלנו כשאומרים להדליק את הבויילר מתכוונים להדליק את הרכיב החשמלי בדוד בכדי שהמים בדוד יתחממו.

קילו קלוריות ( ק"ק )  – קלוריה= יחידת מדידה לחום ואנרגית.

                                       קילו = אלף 1,000  יחידות  

                                       קילו קלוריות = 1,000 קלוריות.

וואט – יחידת מדידה להספק חשמלי של גוף החימום

הספק –  כמות העבודה המושקעת או מתקבלת ביחידת זמן.

מערבל טמפרטורה – אביזר בטיחותי חיצוני המורכב לדוד שמש  שמטרתו לבקר את טמפרטורת המים המוזרמת מהדוד אל הבית, מכוון שבדוד שמש לא ניתן לעצור את פעולת החימום והמים החמים יכולים להגיע לטמפרטורות גבוהות יש צורך בבקרה והגנה מפני כוויות.

אביזר זה מכוון בד"כ לטמפרטורה של ° 50 מעלות צלזיוס במטרה להגן מפני כוויות.

בדודי חשמל כאשר טמפרטורת המים מבוקרת ע"י תרמוסטט אין צורך באביזר זה  .

מערכת תרמוסיפונית – מערכת סולארית לחימום מים הכוללת: דוד, קולט וצנרת מקשרת ואשר המים במערכת זו מסתחררים באופן טבעי על פי החוק הפיזיקלי של התרמוסיפוניות.

שיטת סחרור זו יכולה להתקיים רק כאשר הדוד נמצא מעל לקולט.

מערכת פתוחה – מערכת סולארית לחימום מים אשר המים שבתוכה מסתחררים בין הדוד לקולט. והמים המסתחררים הם המים הנצרכים.

מערכת סגורה – מערכת סולארית לחימום מים אשר בה שתי מערכות מים נפרדות. מערכת אחת בה נמצאים המים במיכל והם המים הנצרכים. מערכת שניה היא המים הנמצאים בקולט ובספירלת מחליף החום שבדוד מים אלו מסתחררים בין המחליף והקולט ומחממים את המים בדוד אך אינם נצרכים.

מערכת מאולצת – מערכת סולארית לחימום מים הכוללת בבסיסה: דוד, קולט ,צנרת מקשרת משאבת סחרור, ותרמוסטט דיפרנציאלי , אשר המים במערכת זו מסתחררים בעזרת משאבה. משתמשים במערכות אלו כאשר הדוד לא יכול להיות ממוקם מעל לקולט .

מערכת צללית  נמוכה – מערכת סולארית לחימום מים המתאפיינת בגובה נמוך ממערכת רגילה במערכת צללית נמוכה הקצה העליון של הקולט מגיע עד כמעט אמצע גובה הדוד במטרה להסתיר חלק  מהדוד.

מערכת זו כוללת : דוד, קולט , צנרת מקשרת ואביזר המונע חזרה של מים חמים מהדוד אל הקולט כתוצאה מתופעה פיזיקלית הנקראת תרמוסיפוניות הפוכה, בה המים החמים זורמים אל הקולט ומתקררים וכך גורמים להתקררות המים בדוד.

במערכת צללית המים במערכת זו מסתחררים באופן טבעי על פי החוק הפיזיקלי של התרמוסיפוניות.

רייזרים – במערכות מרכזיות מאולצות הם הצינורות המקשרים בין הקולטים שנמצאים על הגג  לבין הדוד שנמצא בחדר דודים או בבית . 

אבנית – סידן הצבור במים ומתפרק בתוך הדוד או הקולט כתוצאה מחימום המים.

בדרך כלל אבנית מצטברת מסביב לגוף החימום ומאיץ החום ולכן יש להחליפו בפרקי זמן קצרים 

ציפוי אמאיל – ציפוי מגן זכוכיתי השומר על פני השטח הפנימיים של מיכל הבאים במגע עם המים וכך מגנים מפני חלודה. המים שבתוך המיכל נשמרים נקיים ללא כל מזהמים ו/או חלקי חלודה ומתכת.

סמל אמאיל – הוא סמל של חברת נימרוד המבטיח כי רכשת דוד עם ציפוי אמאיל  וניתן לדוד שעבר את כל הבדיקות המחמירות המבטיחות איכות .

תו תקן – היתר של מכון התקנים המאשר כי מוצר זה נמצא בבקרה ע"י מכון התקנים ומיוצר ברמת האיכות המוגדרת בתקן .

תו תקן חובה  – מכוון שדודים וקולטים הם מוצרים המשלבים מים וחשמל  והמשתמש בהם נמצא חשוף וללא בגדים במקלחת קבע המחוקק כי אסור לייצר לשווק או למכור דוד או קולט ללא היתר ממכון התקנים

תקן להתקנה – מפרט של מכון התקנים להתקנה נכונה בדרך כלל למבנים חדשים

תקן איכות מי שתיה – תקן של מכון התקנים המבטיח כי איכות המים במוצר זה נשמרת ואינה נפגמת כתוצאה מזיהום הנובע מאיכות המוצר והחומרים ממנו הוא עשוי.

צנרת  – מערכת צינורות מים המקשרת בין הדוד לקולט

סרקולציה – סחרור מים בין הדוד לקולט או הצינורות המחברים ביניהם

אנודת מגנזיום –  מוט הקרבה העשוי ממגנזיום  ומיועד להתמוסס במים בעת הפעלת החימום החשמלי כדי להגן על המרכיבים המתכתיים בתוך הדוד מפני שיתוך המתכת

הגנה קטודית – שיטה לעצירת תהליך החלדה (חמצון והתפרקות) של גופי מתכת במים ע"י יצירת מעגל חשמלי ההופך את המבנה המתכתי של המיכל לקטודי ביחס  לאיזור אנודי מלאכותי, בעזרת אנודת מגנזיום.

לחץ בדיקה – הלחץ בו נבדק המוצר לפי הגדרת התקן

ברז ניתוק – ברז המשמש לניתוק הזנת המים הקרים למערכת

ספירלה – צינור בצורה ספיראלית (לוליינית) הנמצא בתוך דוד מחליף חום אנכי  אשר הינו חלק אינטגראלי מהמיכל הפנימי של דוד מחליף חום.

נחשול – צינור בצורה לוליינית  הנמצא בתוך דוד מחליף חום אופקי  אשר הינו חלק אינטגראלי מהמיכל הפנימי של דוד מחליף חום.

מהו תקן – תקן הוא מסמך, שמפורטות בו דרישות טכניות החלות על מוצר או שרות כדי שיתאים ליעודו. התקן דן בתכונות שונות של מוצר כגון: חומרים, מבנה, מידות, תפעול, סימון ואריזה. קיימים תקנים המגדירים שיטות בדיקה, מונחים ותוכן.

מהו תקן רשמי – דודי שמש וחשמל וכן קולטי שמש הוכרזו כתקן רשמי לכן, מוצר שהוכרז כתקן רשמי אין לייצרו, למכרו, לייבאו או להשתמש בו אלא אם התאימו את המוצר לדרישות התקן הרשמי והמחייב.

מהו תו תקן – תו תקן מאשר כי המוצר הנבדק עבר בדיקות קפדניות ביותר ומחמירות מהתקן הרשמי והמחייב. מכון התקנים מעניק ליצרן היתר לסמן את מוצריו בתו תקן לאחר שבדק התאמת המוצרים לתקן ומערכת האיכות של היצרן. תו תקן לדודים הוא חובה , הוא מחויב על פי החוק, ומבטיח מוצרים באיכות מוצר ברמה הגבוהה ביותר. ועובר בדיקות קפדניות במספר מעבדות במכון התקנים.

חידוש תו תקן – מכון התקנים מעניק ליצרן היתר לסמן את מוצריו בתו תקן לשנה אחת על היצרן לעמוד בכל הבדיקות הרלוונטיות יצרן שעמד בכל הבדיקות המחמירות מכון התקנים מחדש את היתר תו התקן לשנה נוספת לכן יש לבדוק כי ליצרן יש היתר לסמן את מוצריו בתו תקן ושהוא בתוקף

תקן 69 – הוא תקן רשמי למחממי מים חשמליים-מחממים בעלי ויסות תרמוסטטי ובידוד תרמי הדן בשיטות בדיקה לדודי חשמל ודודי שמש

תקן 579/1 – הוא תקן רשמי למערכות לחימום מים קולטים שטוחים הדן בשיטות בדיקה לקולטי שמש

תקן 5452 – בדיקת מוצרים הבאים במגע עם מי שתייה כל מוצרי נימרוד עומדים בכל דרישות תקן 5452 לבדיקת מוצרים הבאים במגע עם מי שתיה

תו בטיחות לתקן 5452 – תו בטיחות זה בודק מוצרים הבאים במגע עם מי שתיה ואת השפעתם על איכות המים אנחנו בנימרוד עומדים בכל דרישות תקן 5452 לבדיקת מוצרים הבאים במגע עם מי שתיה וכל הדודים שלנו מצופים באמאיל להגנה מרבית במסגרת תו זה מתבצעות בדיקות מחמירות במעבדות של מכון התקנים ובמעבדות שמוסמכות ע"י משרד הבריאות . בבדיקות נבדקים רכיבי המוצר הבאים במגע עם מי השתייה והשפעתם על איכות המים תו זה מבטיח כי אין הפרשת מתכות ורעלים למים

תקן 9001 ISO – סידרת תקני 9000 ISO הם תקנים לאיכות ארגונים בעולם העסקים של ימינו, איכות הספק חשובה כמו איכות מוצריו ושירותיו תקן זה מגדיר דרישות למערכת ניהול איכות, עמידה בדרישות התקן מעידה כי הארגון מסוגל לספק באופן עקבי מוצר העומד בדרישות הלקוח ובדרישות החוק , כמו כן הארגון חותר להגביר את שביעות רצון לקוחותיו באמצעות יישום אפקטיבי של מערכות ניהול האיכות בארגון ומיישם תהליכים לשיפור מתמיד של המערכת באמצעות הבטחת התאמה לדרישות הלקוח ולדרישות החוק . לנימרוד תקן 9001 ISO